Άνοιγμα του ΑΠΘ στην Κοινωνία και την Πόλη – Πολιτισμός

Το ΑΠΘ, το μεγαλύτερο Ελληνικό Πανεπιστήμιο, βρίσκεται στη καρδιά της Θεσσαλονίκης και οφείλει να παίζει καταλυτικό ρόλο στην ανάπτυξη της τοπικής αλλά και της ευρύτερης κοινωνίας στους τομείς της επιστήμης, της τεχνολογίας, των τεχνών και του πολιτισμού.

Τις σημερινές συνεργασίες, ευκαιριακές τις περισσότερες φορές, θα επιδιώξουμε να οικοδομήσουμε σε μόνιμη βάση με στενή και συστηματική σύνδεση με το κοινωνικό, πολιτιστικό και οικονομικό περιβάλλον της περιοχής μας. Πιο συγκεκριμένα, θα αναπτυχθούν συστηματικές και μόνιμες επαφές και συνεργασίες με όλες τις τοπικές αρχές και  φορείς, έτσι ώστε το ΑΠΘ να συμμετέχει ουσιαστικά στα κοινωνικά δρώμενα και να λαμβάνει μέρος στην επίλυση προβλημάτων σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.

Ακόμη θα συσταθούν συμβουλευτικά σώματα και επιτροπές με εκπροσώπους των επαγγελματικών ενώσεων και της τοπικής αυτοδιοίκησης, που θα αποτελούν τους βασικούς συνδέσμους της κοινωνίας με το πανεπιστήμιο. Οι διμερείς σχέσεις θα είναι αμφίδρομες, έτσι ώστε όλες οι πλευρές των κοινωνικών εταίρων να επωφελούνται του κοινωνικού αγαθού και της κρατικής επένδυσης στα ΑΕΙ. Επιπλέον, θα ενισχυθούν εκδηλώσεις, όπως οι Ανοικτές Θύρες και οι Ημερίδες για την Διεπιστημονικότητα, που στέφθηκαν με απόλυτη επιτυχία και ανέδειξαν την ανάγκη προσέγγισης και ευαισθητοποίησης των πολιτών σε θέματα επιστημονικής γνώσης, καινοτομίας και πολιτισμού, αλλά και τις διαδικασίες πληροφόρησης της κοινωνίας για τα σημαντικά επιστημονικά επιτεύγματα και το ερευνητικό επίπεδο του ΑΠΘ.

Είναι αναγκαία η  ενίσχυση και οικονομική στήριξη πολιτιστικών εκδηλώσεων και δημιουργικών δράσεων στην πανεπιστημιούπολη, που θα προωθήσουν μια σχέση αλληλεπίδρασης  με την πόλη. Το ΑΠΘ οφείλει να είναι φορέας μόρφωσης και πολιτισμού και να  είναι ανοιχτό στις ανάγκες και στα ενδιαφέροντα των ανθρώπων της πόλης, που με τη σειρά τους θα κατανοούν και θα στηρίζουν το έργο του. Βασικό κριτήριο αξιολόγησης του κύρους και της λειτουργίας του ΑΠΘ είναι το επίπεδο πολιτισμού, που παράγει και προάγει, καθώς και η προσφορά και ο βαθμός αλληλεπίδρασής με την κοινωνία. Η δράση προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να περιλαμβάνει την:

  • Ανάπτυξη και ενίσχυση οργανωμένων πολιτιστικών παρεμβάσεων, όπως π.χ. η Ορχήστρα και η Φοιτητική Εβδομάδα, για την ανάδειξη του Πανεπιστημίου ως χώρου δημιουργίας γνώσης και παραγωγής πολιτισμού,
  • Υποστήριξη και οικονομική ενίσχυση των δράσεων που αφορούν την πολιτιστική μας κληρονομιά, την ιστορία και την αρχαιολογική έρευνα,
  • Πραγματοποίηση ειδικών κοινωνικών εκδηλώσεων με στόχο την ευαισθητοποίηση και συμμετοχή σε κοινωνικά, περιβαλλοντικά και άλλα επιστημονικά θέματα, καθώς και τη γενική κριτική προσέγγιση νέων κοινωνικών τάσεων,
  • Ενίσχυση και προβολή των μουσείων του ΑΠΘ, ταξινόμηση του πολύτιμου αρχειακού υλικού που διαθέτει και προσπάθεια ίδρυσης Μουσείου Ιστορίας του ΑΠΘ,
  • Ουσιαστική συμμετοχή σε δράσεις των κοινωνικών φορέων, στα κοινωνικά δρώμενα της Θεσσαλονίκης και της κεντρικής Μακεδονίας, συνεργασία με φορείς για την συνδιοργάνωση και υλοποίηση κοινωνικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων.

Τέλος πρέπει να ενεργοποιηθεί η δυνατότητα ίδρυσης ινστιτούτου δια βίου μάθησης σύμφωνα με την πρακτική του ανοιχτού πανεπιστημίου, για συνεχιζόμενη εκπαίδευση και κατάρτιση.

Διεθνής Προσανατολισμός

Ουσιαστική προϋπόθεση για την ανάπτυξη του ΑΠΘ είναι η τόνωση του διεθνούς χαρακτήρα του και η ενίσχυση των διαπανεπιστημιακών σχέσεων και συνεργασιών με εκπαιδευτικό, επιστημονικό και ερευνητικό περιεχόμενο, σε εθνική, ευρωπαϊκή και διεθνή κλίμακα.

Στη σημερινή εποχή τα Πανεπιστήμια καλούνται να διαδραματίσουν έναν σημαντικό ρόλο στις επιστημονικές και ερευνητικές πρωτοβουλίες, που σχετίζονται με την διάχυση της γνώσης σε ευρύτερα στρώματα της κοινωνίας, καθώς επίσης και να συμμετάσχουν σε τοπικές και διεθνείς δράσεις, για την μεταφορά και αξιοποίηση των επιτευγμάτων της Έρευνας.

Ο ευρωπαϊκός και διεθνής προσανατολισμός και η συμμετοχή του ΑΠΘ στη δημιουργία ενός κοινού χάρτη για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση, εξαρτώνται κυρίως από τους πόρους, τις υποδομές και ιδιαίτερα από την ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού που αυτό διαθέτει, και που σκοπεύουμε να το στηρίξουμε με όλους τους οικονομικούς πόρους που θα μπορέσουν να αντληθούν για τον σκοπό αυτό.

Το ΑΠΘ οφείλει να αναπτύξει νέους δεσμούς και συνεργασίες, και να ενδυναμώσει τους υπάρχοντες, με Πανεπιστήμια, Ερευνητικά Κέντρα και Ινστιτούτα του εξωτερικού, καθώς και με δίκτυα Ελλήνων επιστημόνων της διασποράς, για την ανάπτυξη επιστημονικών, ερευνητικών, τεχνολογικών, εκπαιδευτικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων και πρωτοβουλιών. Τα οφέλη από αυτή την ανάπτυξη θα είναι πολύ σημαντικά για το ΑΠΘ και ιδιαίτερα για τους νέους επιστήμονες και ερευνητές, οι οποίοι, εκτός των επιστημονικών γνώσεων, θα αποκτήσουν σημαντικά εφόδια, εργαστηριακή εμπειρία και κουλτούρα, που θα ενδυναμώσουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και βελτιώσουν τις προοπτικές ανάπτυξης της σταδιοδρομίας τους.

Με τις προγραμματισμένες για την προσεχή τετραετία ενέργειές μας πιστεύουμε ότι το ΑΠΘ θα παίξει ουσιαστικό ρόλο στην ανάδειξη της Θεσσαλονίκης,  ως πόλου Επιστήμης – Έρευνας & Καινοτομίας και ως κέντρου Πολιτισμού και Τεχνών στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ο ρόλος αυτός του ΑΠΘ θα βασίζεται στο ανθρώπινο δυναμικό του, στην υλικοτεχνική του υποδομή και στην μεγάλη διεθνή αναγνώρισή του και θα συνδέεται άμεσα με την διαμόρφωση και την πρόοδο της κοινωνίας του αύριο.

Με βάση τους στόχους και τις αρχές μας, ας δουλέψουμε όλοι μαζί στα χρόνια που θα ακολουθήσουν για το Πανεπιστήμιο που ονειρευόμαστε, όπως θα έλεγε και ο Μακρυγιάννης.

Το-λοιπόν δουλέψαμεν όλοι μαζί, «να την φυλάμεν την πατρίδα κι όλοι μαζί και να μην λέγη ούτε ο δυνατός «εγώ», ούτε ο αδύνατος. Ξέρετε πότε να λέγη ο καθείς «εγώ»; Όταν αγωνιστή μόνος-του και φκειάση, ή χαλάση, να λέγη εγώ όταν όμως αγωνίζονται πολλοί και φκειάνουν , τότε να λένε «εμείς». Είμαστε εις το «εμείς» κι όχι εις το εγώ. Και εις-το-εξής να μάθωμεν γνώση, αν θέλωμεν να φκειάσωμεν χωριόν, να ζήσωμεν όλοι μαζί.